Галоўная / Пра нас / Карупцыя

Карупцыя

image_pdfimage_print

Агульныя палажэнні

Асновы дзяржаўнай антыкарупцыйнай палітыкі вызначаны Законам Рэспублікі Беларусь ад 15.07.2015 «Аб барацьбе з карупцыяй» (далей – Закон аб барацьбе з карупцыяй, Закон). У Законе вызначаны паняцці аб карупцыйнай дзейнасці і замацаваны асноўныя палажэнні па мерах і спосабах прафілактыкі злачынстваў у гэтай сферы.

Згодна з Артыкулам 1 Закона аб барацьбе з карупцыяй пад карупцыяй разумеецца:

наўмыснае выкарыстанне дзяржаўнай службовай або прыраўнаванай да яе асобай або замежнай службовай асобай свайго службовага становішча і звязаных з ёй магчымасцей у мэтах супрацьпраўнага атрымання маёмасці або іншай выгады ў выглядзе работы, паслугі, заступніцтва, абяцанні перавагі для сябе або для трэціх асоб;

подкуп дзяржаўнай службовай або прыраўнаванай да яе асобы або замежнай службовай асобы шляхам прадастаўлення ёй маёмасці або іншай выгады ў выглядзе работы, паслугі, заступніцтва, абяцанні перавагі для іх або для трэціх асоб з тым, каб гэта дзяржаўная службовая або прыраўнаваная да яе асоба або замежная службовая. асоба здзейснілі дзеянні або ўстрымаліся ад іх здзяйснення пры выкананні сваіх службовых (працоўных) абавязкаў, а таксама здзяйсненне ўказаных дзеянняў ад імя або ў інтарэсах юрыдычнай асобы, у тым ліку замежнай.

Канфлікт інтарэсаў

Згодна з артыкулам 1 Закона аб барацьбе з карупцыяй канфлікт інтарэсаў уяўляе сабой сітуацыю, пры якой асабістыя інтарэсы дзяржаўнай службовай асобы, яе мужа (жонкі), блізкіх сваякоў або уласцівых уплываюць, або могуць паўплываць на належнае выкананне дзяржаўнай службовай асобай сваіх службовых (працоўных) абавязкаў пры прыняцці ім рашэння або ўдзеле ў прыняцці рашэння або здзяйсненні іншых дзеянняў па службе (працы).

Пры аднясенні сітуацыі да канфлікту інтарэсаў трэба ўстанавіць кожны з элементаў, указаных у заканадаўчым вызначэнні канфлікту інтарэсаў:

У Частцы 1 Артыкула 21 Закона аб барацьбе з карупцыяй замацаваны абавязак дзяржаўнай службовай асобы паведаміць у пісьмовай форме свайго кіраўніка, у непасрэднай падпарадкаванасці якога яна знаходзіцца, аб узнікненні канфлікту інтарэсаў або магчымасці яго ўзнікнення, як толькі яму стане пра гэта вядома, і мае права ў пісьмовай форме заявіць самаадвод ад прыняцця рашэння, удзелу ў прыняцці рашэння або здзяйснення іншых дзеянняў па службе (працы), якія выклікаюць ці могуць выклікаць узнікненне канфлікту інтарэсаў. Кіраўнік можа не прыняць заяўлены дзяржаўнай службовай асобай самаадвод і пісьмова абавязаць дзяржаўную службовую асобу здзейсніць адпаведныя дзеянні па службе (працы).

Падставай для непрыняцця самаадводу з’яўляецца адсутнасць канфлікту інтарэсаў або магчымасць яго ўрэгулявання іншымі спосабамі.

Адказнасць за парушэнне Закона

Падставай для наступлення юрыдычнай адказнасці з’яўляецца ўстаноўлены факт учынення асобай правапарушэння, якое стварае ўмовы для карупцыі (Артыкул 25 Закона аб барацьбе з карупцыяй), карупцыйнага правапарушэння (Артыкул 37 Закона аб барацьбе з карупцыяй) або незахаванне ім пэўных патрабаванняў антыкарупцыйнага заканадаўства.

Адказнасць можа быць крымінальнай, адміністрацыйнай, грамадзянска-прававой, матэрыяльнай і дысцыплінарнай.

Заканадаўчыя акты

Пералік крымінальных карупцыйных злачынстваў

Пералік адміністрацыйных карупцыйных злачынстваў

Учыненне карупцыйных правапарушэнняў і правапарушэнняў, якія ствараюць умовы для карупцыі, можа цягнуць грамадзянска-прававую адказнасць. Напрыклад, таргі, праведзеныя з парушэннем правілаў, устаноўленых заканадаўствам, могуць быць прызнаны несапраўднымі.

Парадак прыцягнення да дысцыплінарнай адказнасці ўстаноўлены заканадаўствам. Напрыклад, парадак прымянення мер дысцыплінарнай адказнасці за дысцыплінарныя правіннасці вызначаны Разьдзелам 14 ПК. Для канстатацыі наяўнасці ў дзеянні карупцыйнага правапарушэння або правапарушэння, якое стварае ўмовы для карупцыі, неабходна ўстанавіць усе прыкметы адпаведнага дзеяння.

Асоба, якая ўчыніла карупцыйнае правапарушэнне або правапарушэнне, якое стварае ўмовы для карупцыі, можа быць прыцягнута да матэрыяльнай адказнасці. Межы матэрыяльнай адказнасці работніка за дапушчаныя парушэнні ўстанаўліваюцца заканадаўствам, калектыўным дагаворам і (або) кантрактам, дагаворам аб поўнай матэрыяльнай адказнасці.

Камісія па супрацьдзеянні карупцыі

Згодна з Законам аб карупцыі кожнае дзяржаўнае прадпрыемства і арганізацыя Рэспублікі Беларусь павінны прымаць меры па прафілактыцы і выяўленні карупцыйных злачынстваў. З гэтай мэтай у Дзяржаўнай установе «Белспортзабеспячэнне» была створана спецыяльная камісія па супрацьдзеянні карупцыі на чале з дырэктарам установы.

Асноўная мэта камісіі – ажыццяўленне дзейнасці па прадухіленні і выяўленні карупцыйных злачынстваў і канфліктаў інтарэсаў.

У сваёй дзейнасці камісія кіруецца дзеючым заканадаўствам у галіне барацьбы з карупцыяй, а таксама «Метадычнымі рэкамендацыямі па арганізацыі антыкарупцыйнай работы ў дзяржаўных органах і арганізацыях».

Асноўныя задачы камісіі

Члены камісіі рэгулярна збіраюцца на спецыяльных пасяджэннях з мэтай абмеркавання заканадаўства, планавання мерапрыемстваў па прафілактыцы карупцыйных рызык і злачынстваў, абмеркавання атрыманай інфармацыі аб выяўленых выпадках карупцыйных правапарушэнняў і г.д. Перыядычнасць правядзення пасяджэнняў вызначаецца кіраўніцтвам арганізацыі ў адпаведнасці з Пастановай Савета Міністраў Рэспублікі Беларусь ад 26.12.2011 № 1732 «Аб зацвярджэнні Тыповага палажэння аб камісіі па процідзеянні карупцыі». Па выніках пасяджэння складаецца пратакол.
Электронны зварот
Scroll to Top